Lukáš Jelínek

Dražší benzin = méně nehod na silnicích?

4. 07. 2008 9:00:00
V letošním roce se stalo na českých silnicích výrazně méně nehod než ve stejném období roku loňského. Zemřelo také podstatně méně lidí. Vysvětlení se hledá těžko - ale jedno by tu přece jen bylo. Není to důsledkem vyšších cen pohonných hmot?

Přestože nás média téměř permanentně přesvědčují, jak je to na českých silnicích strašné, ještě horší a čím dál horší, realita je poněkud jiná. Za prvních pět měsíců (a podle všeho i za celý půlrok) se stalo podstatně méně nehod než za totéž období v loňském roce. Podstatný pokles zaznamenal i počet zemřelých (druhý nejnižší počet od roku 1990) a hlavně počet těžce zraněných (nejnižší od roku 1990). Například v kutnohorském policejním okresu byl v květnu pokles nehod i zraněných meziročně přibližně o 50 %!

Vysvětlení pro tento jev se hledá těžko. Dostali řidiči rozum a začali se chovat jinak? Nedělám si iluze. Projevila se práce policie? Vždyť policisté prakticky nejsou na silnicích vidět. Zabraly děsivé videospoty, které nám politici slibovali? Zatím snad neběžel v televizi ani jediný. A tak bych mohl pokračovat.

Je tu ale jeden zajímavý faktor: cena ropy a potažmo paliv. Ta je totiž za poslední léta jednoznačně nejvyšší, a to dokonce tak, že se silniční dopravci pustili do protestů (byť u nás zatím jen v úrovni vyjednávání). Neznám výsledky u nás, ale v USA vyšší ceny benzinu (které jsou stále na polovině oproti úrovni u nás) zamávaly s automobilovým trhem tak brutálně, jak si to ještě nedávno snad nikdo nedokázal představit. A dopady zdražování mohou být i úplně jiné, než jen na množství prodávaných vozů a jejich výběr.

Dražší paliva mohou být totiž hlavním důvodem podstatného poklesu nehodovosti. Projevují se totiž pravděpodobně hned více cestami:

  • sváteční řidiči vyjíždějí ještě méně často než dříve
  • řada řidičů se snaží snižovat spotřebu
  • leckdo jde raději pěšky nebo použije hromadnou dopravu

Výsledkem je, že v první řadě zmizí mnoho řidičů, kteří mají malé zkušenosti a způsobují řadu nebezpečných situací. Ještě výrazněji se ale zřejmě projeví snaha při jízdě šetřit palivo, a tedy i kapsu. Zběsilá jízda plyn-brzda je i podle mých zkušeností k vidění méně často než dříve - asi si nejeden řidič uvědomil, že právě takový styl jízdy nejvíc zatíží jeho kapsu. A v neposlední řadě je určitě dost lidí, kteří místo krátké jízdy autem jdou raději pěšky a místo delší jízdy jedou vlakem nebo autobusem.

Tomu všemu nasvědčují i další čísla ze statistik. Poklesl zejména počet nehod i mrtvých na silnicích mimo obec. Naopak je více mrtvých chodců, a to hlavně chodců, kteří nehodu zavinili. Když budu spekulovat, tak se z některých řidičů stali náhle chodci, a protože nejsou moc zvyklí se v provozu pohybovat pěšky, vrhli se na přechodu bezhlavě do vozovky, přesvědčeni o své absolutní přednosti.

Ale dosti spekulací. Faktem je, že je vývoj takový, jaký je - tedy z bezpečnostního hlediska pozitivní. A když si někdo bude chtít postěžovat na drahý benzin, může si nejdřív uvědomit, že právě ten drahý benzin mu třeba zachránil život. Co nedokázal bodový systém ani Kryštof (ať už svatý nebo policejní), dokázal pouhý nárůst cen paliv. Tedy aspoň v případě, že jsou moje úvahy pravdivé.

Autor: Lukáš Jelínek | karma: 10.12 | přečteno: 1116 ×
Poslední články autora